De cele mai multe ori, avem povești diferite despre lume deoarece accesăm informații diferite pe care le interpretăm diferit. Și tot de cele mai multe ori nu ne dăm seama de acest lucru în mijlocul unei conversații aprinse. Cum ar fi însă să transformăm conversațiile dificile în discuții de învățare?
”Difficult Conversations”
vine cu un răspuns la această întrebare și ne îndeamnă încă de la primele
pagini să ne uităm cu atenție la noi, să identificăm ce schimbări trebuie să
facem pentru a crește.
Discuțiile
dificile au fost încadrate de autorii cărții în trei categorii:
The ”What happened?”
conversation - sunt acele discuții când apar
neînțelegeri cu privire la ce s-a întâmplat, cuvintele ”vină”, ”dreptate” fiind
des întâlnite.
The feelings
conversation - apar des conflicte când dorim sa
ne fie validate sentimentele dar de cele mai multe ori acestea nici nu sunt
adresate.
The Identity
conversation - pot fi conflictuale acele
conversații pe care le purtăm inclusiv cu noi înșine despre cât suntem de
competenți sau dacă merităm sau nu iubire.
În
oricare dintre situații, discuțiile despre vină ne îndepărtează de cauza
problemei și de găsirea unei soluții. Ce e important de știut este faptul că
fiecare aducem informații și percepții diferite în poveste iar scopul nostru în
aceste situații trebuie să fie acela de a înțelege ambele povești, pentru că
fiecare avem un rol în problemă.
Putem
face patru lucruri concrete atât înainte dar și în timpul acestor conversații
pentru a ne menține sau recâștiga echilibrul:
să renunțăm
la dorința de a controla reacțiile celorlalți să ne pregătim răspunsurile să ne
imaginăm diferite perspective să luăm o pauză
Amânarea
discuției până îți recapeți echilibrul s-ar putea să fie cea mai bună decizie
și să-ți dai timp să te gândești dacă ai avut reacții exagerate sau dacă ești
în starea de negare și celălalt are dreptate.
Ce
putem schimba efectiv este cum răspundem la aceste provocări și sugestia
autorilor este să considerăm mereu punctul nostru de vedere ca o percepție nu
ca un adevăr. Astfel, vom fi deschiși pentru conversațiile cu rol de învățare.
Acestea au 3 scopuri în mijlocul conversației:
- Learn their story în
care putem să ne întrebăm:
Ce informații vede
celălalt, care îți scapă, sau la care nu ai acces?
Ce experiențe trecute îl
influențează pe celălalt?
Care este motivația
pentru ce a făcut?
Cum i-a influențat
acțiunile tale intenția?
Cum ai contribuit la
problemă?
Cum afectează situația
identitatea celuilalt?
- Expressing your views and feelings în care:
Poți spune ce e
important pentru tine, care sunt intențiile tale.
- Problem solving together în care sunt utile
întrebările:
Ce ar putea să
îmbunătățească situația și să rezolve nevoia ambelor părți?
Să asculți este unul
dintre cel mai puternice instrumente într-o conversație dificilă. Atunci când
manifești curiozitate și autenticitate pentru că îți pasă de celălalt, îți pasă
de relația dintre voi, îți va fi mai ușor să fii conștient de gândurile tale
dar și să ai în minte clar ce e cu adevărat important pentru tine.
Găsești în carte multe
alte resurse utile, inclusiv un checklist care dacă îl parcurgi de multe ori va
ajunge să îți ghideze orice conversație. Dacă ar fi să rămân cu un singur lucru
în urma lecturii ar fi acela că nu e bine să exagerăm în nicio conversație
folosind cuvinte precum ”mereu” sau ”niciodată” și să le oferim celorlalți, dar
și nouă, ocazia să ne schimbăm în mai bine.
Cu drag,
Povesti cu suflet
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu