marți, 13 septembrie 2022

Difficult Conversations - Douglas Stone, Bruce Patton, Sheila Heen

 

De cele mai multe ori, avem povești diferite despre lume deoarece accesăm informații diferite pe care le interpretăm diferit. Și tot de cele mai multe ori nu ne dăm seama de acest lucru în mijlocul unei conversații aprinse. Cum ar fi însă să transformăm conversațiile dificile în discuții de învățare?  

”Difficult Conversations” vine cu un răspuns la această întrebare și ne îndeamnă încă de la primele pagini să ne uităm cu atenție la noi, să identificăm ce schimbări trebuie să facem pentru a crește.

Discuțiile dificile au fost încadrate de autorii cărții în trei categorii:

The ”What happened?” conversation - sunt acele discuții când apar neînțelegeri cu privire la ce s-a întâmplat, cuvintele ”vină”, ”dreptate” fiind des întâlnite. 

The feelings conversation - apar des conflicte când dorim sa ne fie validate sentimentele dar de cele mai multe ori acestea nici nu sunt adresate. 

The Identity conversation - pot fi conflictuale acele conversații pe care le purtăm inclusiv cu noi înșine despre cât suntem de competenți sau dacă merităm sau nu iubire. 

În oricare dintre situații, discuțiile despre vină ne îndepărtează de cauza problemei și de găsirea unei soluții. Ce e important de știut este faptul că fiecare aducem informații și percepții diferite în poveste iar scopul nostru în aceste situații trebuie să fie acela de a înțelege ambele povești, pentru că fiecare avem un rol în problemă.

Putem face patru lucruri concrete atât înainte dar și în timpul acestor conversații pentru a ne menține sau recâștiga echilibrul:

să renunțăm la dorința de a controla reacțiile celorlalți să ne pregătim răspunsurile să ne imaginăm diferite perspective să luăm o pauză

Amânarea discuției până îți recapeți echilibrul s-ar putea să fie cea mai bună decizie și să-ți dai timp să te gândești dacă ai avut reacții exagerate sau dacă ești în starea de negare și celălalt are dreptate. 

Ce putem schimba efectiv este cum răspundem la aceste provocări și sugestia autorilor este să considerăm mereu punctul nostru de vedere ca o percepție nu ca un adevăr. Astfel, vom fi deschiși pentru conversațiile cu rol de învățare. Acestea au 3 scopuri în mijlocul conversației:

  • Learn their story în care putem să ne întrebăm:

Ce informații vede celălalt, care îți scapă, sau la care nu ai acces?

Ce experiențe trecute îl influențează pe celălalt?

Care este motivația pentru ce a făcut?

Cum i-a influențat acțiunile tale intenția?

Cum ai contribuit la problemă?

Cum afectează situația identitatea celuilalt?

  • Expressing your views and feelings în care:

Poți spune ce e important pentru tine, care sunt intențiile tale.

  • Problem solving together în care sunt utile întrebările:

Ce ar putea să îmbunătățească situația și să rezolve nevoia ambelor părți?

Să asculți este unul dintre cel mai puternice instrumente într-o conversație dificilă. Atunci când manifești curiozitate și autenticitate pentru că îți pasă de celălalt, îți pasă de relația dintre voi, îți va fi mai ușor să fii conștient de gândurile tale dar și să ai în minte clar ce e cu adevărat important pentru tine.

Găsești în carte multe alte resurse utile, inclusiv un checklist care dacă îl parcurgi de multe ori va ajunge să îți ghideze orice conversație. Dacă ar fi să rămân cu un singur lucru în urma lecturii ar fi acela că nu e bine să exagerăm în nicio conversație folosind cuvinte precum ”mereu” sau ”niciodată” și să le oferim celorlalți, dar și nouă, ocazia să ne schimbăm în mai bine.

Cu drag, 

Povesti cu suflet

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Noutăți

21 de secrete ale antreprenorilor de succes - Brian Tracy

Succesul nu are legătură cu norocul, spune Brian Tracy în cartea  21 de secrete ale antreprenorilor de succes. Are legătură cu ce faci tu cu...